برندگان نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران معرفی شدند

به گزارش گروه علمی ایرنا، هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران، به پاس قدردانی از یک عمر تلاش بی‌وقفه استاد فرهیخته دکتر «یوسف ثبوتی» پژوهشگر خستگی‌ناپذیر عرصه‌ فیزیک و نجوم، ضمن برگزاری مراسم نکوداشتی برای این استاد فرهیخته، مراسم نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم را به نام ایشان نام نهاد.
همچنین در این مراسم که عصر پنجشنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران برگزار شد، از کتاب «نسبیت: خاص و عام» نوشته استاد یوسف ثبوتی رونمایی شد.
هیات‌ مدیره انجمن ترویج علم ایران همچنین در بخشی دیگر از این مراسم، از فعالیت‌ها و تلاش‌های ارزنده مدنی و ترویجی مرحوم دکتر «محمدامین قانعی راد» جامعه‌شناس هم پاسداشت و قدردانی کرد.
هیات داوران این انجمن، به دلیل فعالیت و تلاش بی‌وقفه، مسوولانه، هدفمند و همه‌ جانبه در حوزه های دانشگاهی و عمومی در راستای «توسعه و ترویج علم ارتباطات» و همچنین تعهد به تداوم کار ترویجی، علمی و پژوهشی در تولید ایده‌ها، مفاهیم و اطلاعات علمی و انجام پژوهش‌های تجربی و نظری، جایزه ترویج علم سال 1397 را به دکتر «هادی خانیکی» تقدیم کرد.
همچنین هیات‌ داوران به ‌منظور قدردانی از سال‌ها تدریس، پژوهش و تلاش در حوزه‌های دانشگاهی و عمومی در راستای ترویج علم، علم‌سنجی و بیان روشن مفاهیم این حوزه برای عموم دانش‌پژوهان، ترویج و فرهنگ‌سازی نشر صحیح علمی، جایزه ترویج علم سال 1397 را به دکتر «علی اکبر صبوری» اهدا کرد.
هیات ‌داوران به دلیل فعالیت های گسترده و پیگیر در انتشار کتاب‌های دانشگاهی، عمومی و ترویجی با هدف معرفی علم به عموم مردم و تلاش‌های مسوولانه در راه پژوهش و تحقیق درباره تاریخ علم و مبارزه با شبه‌علم، جایزه ترویج علم سال 1397 را به دکتر «محمدرضا توکلی صابری» تقدیم کرد.
هیات ‌داوران به‌ منظور قدردانی از تلاش مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه پژوهش و آموزش ادبیات کودکان در راستای علاقه‌مند کردن کودکان به علم و گسترش ترویج خواندن، جایزه ترویج علم سال 1397 را که به نام مروج بزرگ ادبیات کودک «توران میرهادی» مزین است به خانم «ثریا قزل ایاغ» تقدیم کرد.
هیات‌ داوران، ضمن تقدیر از موسسه همشهری برای انتشار مستمر مجله دانستنیها، جایزه ترویج علم سال 1397 را به سیاست‌گذاران و نویسندگان تحریریه این مجله که قریب 9سال از کوشش خلاقانه برای پاسخ دادن به عطش جامعه و گسترش مفاهیم علمی و آگاهی از دستاوردهای فناوری بر پایه روزنامه‌‌نگاری علمی فروگذار نکردند، تقدیم کرد و اراز امیدواری کرد که تحریریه جدید دانستنیها نیز همچنان با موفقیت به انتشار با کیفیت این مجله اثرگذار ادامه دهد.
هیات ‌داوران به دلیل تلاش‌های نوآورانه و مداوم در رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه‌های ارتباط‌جمعی برای ایجاد و رشد آگاهی علمی جامعه در قالب نویسندگی، فیلم‌سازی و برنامه‌سازی علمی و ارائه الگویی متفاوت برای «نقش هنر در ترویج علم» جایزه ترویج علم سال 1397 را به «حافظ آهی» تقدیم کرد.
هیات ‌داوران به دلیل کوشش چشمگیر در راستای عمومی‌سازی دانش از طریق برقراری ارتباط نزدیک با بطن جامعه، توجه خاص به تنوع زیستی و طبیعت به‌ صورت کاملا عملی و تجربی با تکیه بر بازی‌ها و جاذبه‌های علمی در قالب احداث و بازپیرایی موزه‌ها، جایزه ترویج علم سال 1397 را به دکتر «پوریا واعظ نیا» تقدیم کرد.
هیات ‌داوران به دلیل انجام فعالیت‌های ترویجی، علمی و آموزشی در دو بخش کتابخانه و موزه و همچنین به‌ منظور تقدیر از قابلیت و ظرفیت شگرف فرهنگ وقف در مسیر پیشرفت علم و آگاهی، جایزه ترویج علم سال 1397 را به موزه ملک تقدیم کرد.
اهدای جایزه بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) هم بخشی دیگر این مراسم بود که هیات‌ داوران به دلیل سال‌ها خدمت صادقانه در حوزه عشایر خراسان جنوبی و تلاش برای اعتلای علم و اندیشه میان دانش‌آموزان این مناطق، جایزه بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) سال 1397 را به «علی مرادی» تقدیم کرد.
همچنین هیات‌ داوران به دلیل کوشش‌های پیگیر و تداوم فعالیت داوطلبانه در راه آموزش دانش‌آموزان عشایر ایران، جایزۀ بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) سال 1397 را به «امراله یوسفی» اهدا کرد.

* علم جزو حقوق بشر است
همچنین در بیانیه انجمن ترویج علم ایران می خوانیم: برگزاری سالانه هفته ترویج علم در ایران که اکنون به هفتمین دوره خود رسیده است، در حالی همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه گرامی داشته می‌شود که به بهانه هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر و با استناد به ماده 27 این اعلامیه بیش از هر زمان دیگری به ماهیت علم به عنوان یکی از اصلی‌ترین حقوق بشر توجه شده است.
«بدون تردید علم، ابزاری کارآمد برای سبک جدید زندگی است و سرعت رشد آن به اندازه‌ای چشمگیر است که افزایش توجه مردم به علم و روش‌های علمی، تلاش برای به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌های علمی در کشورها، استفاده از علم برای سودرسانی به مردم، افزایش توجه به چالش‌های پیش‌روی انسان معاصر و ارائه راهکارهای علمی برای مقابله با این چالش‌ها در صدر اهداف قرار گرفته است».
در این بیانیه آمده است: ترویج علم فرایندی است که علم را عمیق‌تر، گسترده‌تر، بنیادی‌تر و ریشه‌ای‌تر می‌سازد. بر اساس اسناد کلان نظام علم و فناوری کشور نیز، یکی از موضوعات اساسی، تبدیل علم به گفتمان اصلی جامعه است که به دنبال آن فضای مساعدی برای تولید علم و فناوری مهیا شود و با ایجاد الگویی مشخص در خصوص ترویج علم و فناوری، هرچه سریع‌تر فاصله میان تولید علم و ترویج آن مرتفع شود و تعاملی درست میان نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی شکل گیرد.
بی‌شک عمومی‌سازی علم و مزایایی که از این طریق نصیب کشور و مردم خواهد شد، نیازمند نظام منطقی و صحیح اجرایی است که بتوان آن را با توجه به منابع و ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف پیاده کرد.
«در این مسیر با هم‌افزایی نهادهای فعال علمی می‌توان فرایند ترویج علم را سرعت بخشید و با فایق آمدن بر معضل فقدان «اجتماع علمی» تفاهمی ملی در مفهوم علم به وجود آورد. در چنین شرایطی است که انجمن‌های علمی از جمله انجمن ترویج علم می‌توانند دانشگاه‌ها را از مکان‌هایی برای آموزش صرف علم خارج کنند».
انجمن ترویج علم ایران امید دارد ترویج علم و از آن مهم‌تر اشاعه تفکر علمی هر دو با هم در جامعه پیاده شوند تا امکان توسعه علمی متوازن فراهم شود.
همچنین این انجمن امیدوار است برندگان و تقدیرشدگان این جایزه که همگی از فعالان ترویج علم­اند ارتباط خود را با انجمن، حفظ و این نهاد را به دیگر فعالان این حوزه معرفی کنند تا شاهد حضور گسترده‌تر و پررنگ‌تر دلسوزان و کوشندگان علم کشور در فضایی مشترک و آکنده از همدلی باشیم و در کنار یکدیگر در مسیر توسعه علمی کشور گام برداریم.
علمی*9294* 3063

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


انجمن ترویج علم


جایزه علم


یوسف ثبوتی

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *